Dr. Martin Fladerer

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E-Mail: martin.fladerer (at) tum.de
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Dr. Martin Fladerer joined the Chair of Research and Science Management in April 2020 as a post-doctoral research fellow.

Together with Prof. Dr. Claudia Peus and Dr. Armin Pircher Verdorfer (University of Amsterdam) he works in the DFG-funded research project “Does the place make the people? The role of leadership and work climate for moral and prosocial socialization in the workplace“. Previously Martin worked at the Center for Leadership and People Management at LMU Munich. He was awarded his PhD by the LMU Munich for his thesis on identity in leadership processes. He studied psychology at the University of Bielefeld (BSc) and LMU Munich (MSc).

Martin’s research focuses on leadership processes. In particular, he is interested in personal and social identities of leaders and followers. He is also interested in the ethical dimension of leadership.

Short Bio

since 4/2020 Post-Doctoral Research Fellow at the Chair of Research and Science Management, Technical University of Munich, Germany
10/2019 – 10/2020 Post-Doctoral Research Fellow at the Center for Leadership and People Management, LMU Munich, Germany
October 2019  PhD in Psychology, LMU Munich, Germany
10/2018 - 3/2019  Visiting Scholar at the School of Psychology, The University of Queensland, Brisbane, Australia
2016 – 2019  Vocational Training as Systemic Consultant, Münchner Institut für systemische Weiterbildung (misw), Munich, Germany
2016 - 2019 Research Associate at the Center for Leadership and People Management, LMU Munich, Germany
2013 - 2016  Master of Science in Psychology, LMU Munich, Germany
2010 - 2013                     Bachelor of Science in Psychology, University of Bielefeld, Germany

Publications

Peer-reviewed publications and conference proceedings

Fladerer, M. P., & Braun, S. (2020). Managers’ resources for authentic leadership – A multi-study exploration of positive psychological capacities and ethical organizational climates. British Journal of Management, 31(2), 325-343. doi: 10.1111/1467-8551.12396
both authors contributed equally

Fladerer, M. P., Haslam, S. A., Steffens, N. K., & Frey, D. (2020). The value of speaking for ‘us’: The relationship between CEOs’ use of I- and we-referencing language and subsequent organizational performance. Journal of Business and Psychology. doi: 10.1007/s10869-019-09677-0

Haas, K., Fladerer, M. P., & Nieberle, K. (2017). Authentische Führung – Ein Überblick und aktuelle Entwicklungen [Authentic leadership – A review and current developments]. Wirtschaftspsychologie, 19(1), 5-13.

Practitioner oriented articles and book chapters

Heidbrink, L., Hartung, M., Steinberg, U., Fladerer, M. P., & Peus, C. (2020). Führungskräftebefragung 2020. Wertekommission e. V.

Fladerer, M. P. (forthcoming) (2020a). Feedback nutzen [Harnessing feedback]. In: D. Frey, K.-W. Jauch, & M. Stockkamp (Eds.) Mit Erfolg zur Professur oder Dozentur: Ein Karriereratgeber mit über 180 Fragen und Antworten. Berlin: Springer.

Fladerer, M. P. (forthcoming) (2020b). Die ersten 90 Tage als Professor [The first 90 days as professor]. In: D. Frey, K.-W. Jauch, & M. Stockkamp (Eds.) Mit Erfolg zur Professur oder Dozentur: Ein Karriereratgeber mit über 180 Fragen und Antworten. Berlin: Springer.

Fladerer, M. P., Steffens, N. K., & Haslam, S. A. (forthcoming) (2020). Bridging gaps in organizations: Leaders as entrepreneurs of identity. In: Z. Jaser (Ed.) The Connecting Leader: Serving Concurrently as a Leader and a Follower. Charlotte: Information Age Publishing.

Fladerer, M. P., & Misterek, L. G. (2019). „Yes, we can!“: Der soziale Identitätsansatz effektiver Führung [„Yes, we can!“: The social identity approach to leadership]. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 3(3), 99-109.

Frey, D., & Fladerer, M. P. (2018). „Werteerziehung und Persönlichkeitsentwicklung gehören neben der Wissensvermittlung auch auf den Lehrplan“ [Apart from imparting knowledge, values and personality development should be on the syllabus]. In R. Rodenstock, & N. Sevsay-Tegethoff (Hrsg.), Werte – und was sie uns wert sind. Eine interdisziplinäre Anthologie (S. 165-168). München: Roman Herzog Institut.

Fladerer, M. P., & Frey, D. (2017). Bewusst kommunizieren: Zum Einfluss von Sprichwörtern auf das Erleben und Verhalten [Conscious communication: The influence of proverbs on perception and behavior]. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Sprichwörter (S. 263-267). Heidelberg: Springer. doi: 10.1007/978-3-662-50381-2_31

Fladerer, M. P., Weisweiler, S., Haas, K., & Frey, D. (2017). Das Führungsprofil – Ein strategisches Tool zur Entwicklung der Führungskultur in Wissenschaftseinrichtungen [The Leadership Style Profile – A strategic tool for developing the leadership culture in research institutes]. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 1(1), 23-35.

Fladerer, M. P. (2016). Gerechtigkeit [Justice]. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Werte (S. 79–93). Heidelberg: Springer. doi: 10.1007/978-3-662-48014-4_7

Fladerer, M. P. (2016). Mehr schaffen in weniger Zeit – durch Pausen [Getting more done in less time – with breaks]. In F. C. Brodbeck (Hrsg.), Evidenzbasierte Wirtschaftspsychologie, (9). Ludwig-Maximilians-Universität München. http://evidenzbasiertesmanagement.de/dokumente/ebm_dossiers/ebm_09_pausen.pdf

Frey, D., Graupmann, V., & Fladerer, M. P. (2016). Zum Problem der Wertevermittlung und der Umsetzung in Verhalten [The challenge of teaching values and the transfer to behavior]. In D. Frey (Hrsg.), Psychologie der Werte (S. 307–320). Heidelberg: Springer. doi: 10.1007/978-3-662-48014-4_27

Conference presentations

Hehnen, M. M., Fladerer, M. P., & Frey, D. (October 2020). Towards a model of social group maintenance: A social identity approach to sustaining superordinate groups using the EU as an example. Public and Political Leadership Conference (PUPOL), The Hague, The Netherlands

Hehnen, M. M., Fladerer, M. P., & Frey, D. (März 2020). Ich bin Europäer! Identitätsmanagementstrategien zur Stärkung der EU-Identität aus der Perspektive des Sozialen Identitätsansatzes [I am European! Identity management strategies for the EU identity from a social identity perspective]. Presentation held at Wissenschaftliche Fachtagung der Sektion Politische Psychologie des BDP, Hamm, Germany

Fladerer, M. P., Kugler, S., & Misterek, L. G. (September 2019). Eine Mehrebenenanalyse der Wirkprozesse identitätsförderndem Führungsverhaltens [A multilevel study of the processes underlying identity leadership]. Presented at the 11 Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS), Braunschweig, Germany.

Mächel, C., Fladerer M. P., Loughead, T., & Beckmann, J. (September 2018). Athletes’ Group Prototypicality and Perceived Leadership Behavior: Testing the Social Identity Approach to Leadership in Sports. Presented at the 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt, Germany.

Fladerer, M. P., & Braun, S. (August 2018). When and Why Do Leaders Feel Authentic? Investigating Antecedents of Leaders’ Felt Authenticity. Paper presented at the 78th Annual Meeting of the Academy of Management 2018, Chicago, USA.

Fladerer, M. P., & Braun, S. (Mai 2018). When and Why Do Leaders Feel Authentic? Personal Resources, Promotion Focus, and Ethical Work Climates as Antecedents of Leaders’ Felt Authenticity. Presented at the 3rd Interdisciplinary Perspectives on Leadership Symposium, Crete, Greece

Fladerer, M. P., & Netzel, J. (September 2017). Wenn Führungskräfte schwarze Schafe sind: Die Auswirkung von Normabweichungen auf das Mitarbeiterverhalten [When leaders are black sheep: The effect of norm deviance on employees‘ behavior]. In Gochmann, V., & Fladerer, M. P. (Chairs). Führung im Labor: Experimentalstudien zur Effektivität von Führung (Symposium) [Leadership in the laboratory: Experimental studies of the effectiveness of leadership]. Symposium conducted at 10. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS), Dresden, Germany

Fladerer, M. P., & Braun, S. (September 2016). Antecedents of Authentic Leadership: Direct and Interaction Effects of Day-Level Personal Resources and Organizational Ethical Work Climate. Presented at  the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland

Fladerer, M. P.*, Köhler, E.*, Henninger, M.*, Kugler, K., & Brodbeck, F. C. (September 2015). Die realistische Einschätzung der Passung zwischen Person und Organisation: Wie kann sie gefördert werden und beeinflusst sie die Bewerbungsabsicht? [The realistic assessment of person-organization fit: How can it be influenced, and does it relate to application intentions?]. Poster presented at the 9. Tagung der Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Mainz, Deutschland
* authors contributed equally

Third Party Funding

2019

CRISP Postgraduate Grant, The University of Queensland (together with Polly Fong & Mazlan Maskor) (450 USD)

Grants and Awards

2019   

Erasmus+ Teaching and Training Mobility Grant for a visit to The University of Queensland (Brisbane, AUS); granted by LMU Munich (2,220€)
2018 DAAD Travel Grant for the 78th Annual Meeting of the Academy of Management (Chicago, USA) (1,699€)

Professional Memberships

German Psychological Society (DGPs) (Associated Member; since 2016)
Association of German Professional Psychologists (since 2015)
Academy of Management (since 2018)